De AVG (GDPR) update

De Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) of General Data Protection Regulation (GDPR) in het Engels, is een Europese wetgeving die op 25 mei 2018 van kracht werd voor het beschermen van persoonsgegevens tegen onrechtmatig gebruik. Belangrijk voor jou als ondernemer: jij bent zelf verantwoordelijk voor het correct toepassen van deze wet. Ook als je andere partijen, zoals ons, daarvoor inhuurt.

👍Goed nieuws: MaticMarketing kan de uitvoering ervan een stuk makkelijker voor je maken.

Waarom de AVG?

Het doel van deze wet in het kort: het beschermen van persoonsgegevens tegen onrechtmatig gebruik. Jouw site en online marketing zijn ook onderdeel van deze wet en dus moet je in actie komen. Maar wat moet je precies doen om aan deze wet te voldoen?

Net als elke wet, doe je er verstandig aan om deze serieus te nemen. De wet draait om het verwerken van persoonsgegevens. In onze samenwerking gaat het specifiek de persoonsgegevens van jouw (potentiële) klanten. Dat betekent dat jij zelf verantwoordelijk bent voor het correct naleven van de wet (als klant van MaticMarketing ben jij de ‘Verantwoordelijke’). MaticMarketing treedt op als ‘Verwerker’. Wat in theorie betekent dat jij ons moet vertellen wat je van ons verwacht.

Kant-en-klare basis aanpak

We begrijpen dat zowel de wetgeving als de technische- en contractuele aanpassingen die daar bij horen waarschijnlijk niet jouw favoriete bezigheid zijn. En dus hebben wij een kant-en-klare aanpak voor je ontwikkeld en getest om zo goed als mogelijk aan de nieuwe wet te voldoen. Vervolgens hebben we deze laten controleren en de puntjes op de i gezet samen met een jurist. Kortom; er ligt een betrouwbare kant-en-klare basis-aanpak op de plank voor je!

Wat regelt MaticMarketing?

Wij regelen dat er een update wordt uitgevoerd op jouw site met flink wat technische aanpassingen*, o.a.:

  • Visueel zie je o.a. een nieuwe verplichte checkbox in elk formulier (conversietechnisch doorgetest uiteraard!), nieuwe privacy/cookie teksten en een cookiemelding.
  • Gegevens mogen niet langer bewaard worden dan nodig en consumenten mogen jou verzoeken gegevens uit je databases te laten verwijderen, beide zijn of worden mogelijk in jouw site.
  • Daarnaast regelen we (waar van toepassing) diverse zaken m.b.t. de (landings)pagina’s op jouw site, Google Analytics, Google Ads, Facebook en Instagram. Deels zaken die wij actief kunnen neerzetten en aanpassen. Deels het accepteren van nieuwe aangepaste voorwaarden van deze partijen.

*Alle privacyteksten, cookieteksten, verwerkersovereenkomst, checkboxen op fomulieren etc. zijn specifiek ontwikkeld voor jou als klant van MaticMarketing.

Wat regel je zelf?

Zoals gezegd ben je zelf eindverantwoordelijk. Onze basis-aanpak is gecheckt door een jurist, maar wij/de jurist kunnen niet bepalen of- en in hoeverre de basis-aanpak compleet is voor jouw persoonlijke situatie. Omdat wij simpelweg niet weten wat jij nog meer met de persoonsgegevens doet. We adviseren je dan ook nadrukkelijk de basis-aanpak en teksten samen met een jurist aan te scherpen naar jouw situatie.

Wat kost dat?

Alle voorbereiding, ontwikkeling, juridische check etc. kosten je helemaal niets als je een (onderhoud)abonnement bij ons hebt (zie situatie A hieronder)!😊

Heb je geen (onderhoud)abonnement bij ons (situatie B)?😐 Niet getreurd, je hebt dan 4 keuze opties (zie de 4 opties onder ‘Situatie B’) met bijbehorende kostenplaatje. De kosten bestaan uit technische aanpassingen aan jouw site, aangevuld met alle handelingen die wij als MaticMarketing doen.

Situatie A – Je hebt al een (onderhoud)abonnement

Dan zijn voor jou alle updates gratis (incl. deze AVG update), maar let op: vul wel even onderstaand formulier in! Kies hierbij optie 5 (‘ik heb al een onderhoudabonnement’), zodat wij de verwerkersovereenkomst naar je kunnen sturen en kunnen starten met de updates.

Situatie B – Je hebt nog géén (onderhoud)abonnement

Dan heb je 4 opties, je wilt:

  1. 👍Ons advies: kiezen voor het onderhoud(abonnement) incl. AVG update: je krijgt dan net als de meeste van onze klanten doorlopend gratis updates van jouw site (AVG is dan direct jouw 1e GRATIS update).
  2. Géén onderhoud(abonnement) maar alleen de eenmalige AVG update: je wilt dat wij alles (zoals hierboven omschreven) eenmalig compleet voor je regelen, incl. technische aanpassingen aan je site. Het eenmalige tarief voor de complete omzetting bedraagt dan € 295.
  3. Alleen het onderhoud(abonnement) en géén AVG update: omdat je wel een veilige en goed onderhouden site wilt, maar de AVG update op eigen initiatief regelt of besluit niets te doen. Zie waar je allemaal aan moet denken: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl
  4. Géén onderhoud en géén AVG update: omdat je het onderhoud incidenteel (tegen uurtarief) en reactief wilt oppakken en de AVG update op eigen initiatief regelt of besluit niets te doen. Zie waar je allemaal aan moet denken: www.autoriteitpersoonsgegevens.nl

Geef jouw voorkeursoptie te allen tijde aan via onderstaand formulier.

Direct regelen? Vul onderstaand formulier in!

Maak een keuze tussen de opties en vul onderstaand formulier compleet in om jouw keuze door te geven m.b.t. de gewenste ondersteuning.

Print Friendly, PDF & Email